Uchazeči o zaměstnání rozšiřují své žádosti pomocí video životopisů
Vzhledem k tomu, že nábor se přesouvá směrem k virtuálním pohovorům, stále více kandidátů skáče před kameru, aby zvýšil své šance na získání zaměstnání. Měli byste udělat totéž?
Sam Shepler nebyl překvapen, když byl poprvé požádán, aby v roce 2021 vytvořil video životopis. 32letý muž se sídlem v USA si všiml rostoucího trendu v předchozím roce a ucházel se o roli střihače videa. Předpokládal, že společnost chce, aby tyto dovednosti prokázal a zároveň provedl rychlou kontrolu kulturní způsobilosti.
Předtím neudělal video životopis, říká: "Udělal jsem to, co bych normálně udělal v rozhovoru; Snažil jsem se být sám sebou a mluvit přirozeně a více se soustředit na to, abych byl uvolněný."
Přesto se tento proces cítil trapně. Role nevyžadovala žádné veřejné vystoupení a Shepler neměl žádné zkušenosti s mluvením o sobě na kameru. I když práci dostal, náborový proces se cítil obtížnější než obvykle. "Upřímně dávám přednost staromódnímu životopisu a rozhovoru, i když je rozhovor přes Zoom," říká.
Virtuální nábor od začátku pandemie vzrostl v popularitě, přičemž jeden globální průzkum napříč průmyslovými odvětvími ukázal, že 65 % společností přijalo nového kandidáta, aniž by se s nimi osobně setkalo. Spolu s video pohovory se stále častěji objevují video životopisy jako součást náborového procesu.
Začátkem roku 2021 spustila společnost LinkedIn funkci Cover Story, která uživatelům dává možnost nahrát 30sekundové úvodní video na svou profilovou stránku. V červenci téhož roku TikTok spolupracoval se značkami v USA, aby zahájil zkušební verzi, která uživatelům umožnila posílat video životopisy přímo náborářům a náborovým manažerům. Nezávislé platformy věnované tomuto procesu se také připojily k oboru a nabízejí komplexní řešení pro nahrávání, editaci a odesílání video životopisů.
Zdá se, že poptávka po video životopisech poroste. Průzkum LinkedIn z března 2021 ukázal, že 79 % náborových manažerů si myslí, že video se stalo "důležitějším" než dříve pro prověřování kandidátů a 61% uchazečů o zaměstnání si myslelo, že "nahrané video by mohlo být další iterací tradičního průvodního dopisu". Vzhledem k tomu, že práce na dálku učinila video stále běžnější součástí života v práci, jsou video životopisy budoucností – ať už kandidáti chtějí, aby byly nebo ne?
Lidské spojení v přeplněném poli
Chloe Chioy, 22 let, věří, že video životopis byl zásadní pro to, aby jí pomohl zajistit si první práci po univerzitě.
"Bylo to spontánní rozhodnutí z mé strany předložit video životopis," říká koordinátor digitálního marketingu se sídlem v Tchaj-peji, který pracuje na dálku pro společnost se sídlem ve Velké Británii. Pracovní inzerát pouze uváděl, že je vyžadován životopis a nespecifikoval úroveň seniority role, o kterou se ucházela. "Předpokládal jsem, že se přihlásí lidé všech věkových kategorií a že odeslání video životopisu bude účinným způsobem, jak vyniknout."
Jazyk použitý v inzerátu byl neformální a "zábavné" výhody v nabídce – včetně týdenních soutěží Nintendo Switch – daly Chioy náznak tónu, který by měla ve svém videu vzít. "Jako čerstvý absolvent jsem věděl, že mám velkou nevýhodu v tom, že mám méně odborných zkušeností než ostatní uchazeči. Myslím, že ukázat svou osobnost a postoj ve videu pomohlo mé aplikaci." Také se ujistila, že zdůrazňuje dovednosti relevantní pro danou roli, včetně screenshotů článků, které napsala, klipů z jejího veřejného projevu a samozřejmě předvádění svých schopností editovat video.
Chioy měla další důvod věřit, že zaslání video životopisu by bylo v její prospěch. Práce, o kterou se ucházela, byla v CV Genius, online platformě, která pomáhá uchazečům o zaměstnání formátovat a optimalizovat jejich písemné životopisy. Její vlastní písemný dokument byl "přinejlepším průměrný", říká. "[Byl] vytvořen v aplikaci Word a obsahoval pouze vodorovné čáry pro formátování. Říkal jsem si, že jsou to odborníci na psané životopisy, ale nebudou mě moci prověřit podle stejných kritérií, pokud jim dám video životopis."
Chioyův video životopis byl první, který společnost kdy obdržela, a náborový tým byl ohromen její aplikací "velmi Gen Z", říká. Sázka se vyplatila.
Její přístup využil některé z výrazných výhod video životopisů, říká specialista na nábor Jan Tegze, autor Full Stack Recruiter, průvodce pro získávání talentů. "Jsou jedinečnou šancí vyniknout a ukazují vaši osobnost, kreativitu a editační dovednosti."
To může být zvláště užitečné pro žadatele s malými zkušenostmi s uplatňováním v konkurenčních oblastech, kteří potřebují další výhodu k zajištění role. "Kdybych byla uchazečem o zaměstnání, použila bych naprosto každý nástroj, který mám k dispozici, abych vynikla," říká facilitátorka náboru Katrina Collier, autorka knihy The Robot-Proof Recruiter.
Kromě zaslání písemného životopisu by to mohlo zahrnovat zasílání video životopisů, osobních e-mailů a žádostí o připojení k LinkedIn zaměstnavatelům – cokoli, co pomůže vytvořit lidské spojení v přeplněném poli. Z těchto metod však existují důkazy, že video životopisy jsou obzvláště účinné. Zatímco PDF a papírové životopisy v davu, studie kanadského výzkumného ústavu Cirano z roku 2021 zjistila se mohou ztratit, že dvě třetiny zaměstnavatelů otevřely a sledovaly spontánní podání video životopisů a video životopisy zvýšily míru zpětného volání o více než 10 %.
Vytvoření správného dojmu
Tyler Wall, generální ředitel prodejce drahých kovů SD Bullion se sídlem v Ohiu v USA, použil v minulosti video životopisy k náboru zaměstnanců a hledal kandidáty, kteří používají své video k diskusi o dovednostech a zkušenostech relevantních pro danou roli, stejně jako o lidech, kteří mohou prezentovat poutavým způsobem.
Pro správného kandidáta by to mohl být okamžik, kdy by mohl zazářit – ale jak říká Tegze, "velmi malá část lidí se pohodlně nahrává".
Glossofobie nebo strach z veřejného mluvení postihuje lidi po celém světě v ohromujících počtech, a dokonce i mluvení na kameru do prázdné místnosti může způsobit pocity trémy. Během pandemie vědci spojili pocity únavy ze Zoomu s úzkostí z mluvení na kameru kvůli stresorům, jako je pocit hyper-vědomého si vzhledu a neverbálních gest, pocit uvěznění v pohledu kamery a potíže se čtením neverbálních reakcí ostatních.
Kandidáti, kteří nahrávají video, se musí vypořádat s děsivostí prezentace nepřítomnému publiku, nekonečným potenciálem pro opětovné nahrávání a tlakem na výsledek s vysokými sázkami v důsledku videa. "Sednout si a mluvit s kamerou o sobě je něco, o čem jsem si nikdy nemyslel, že to udělám. Tento proces mi prostě připadal praštěný a upřímně jsem zjistil, že natáčení videa je extrémně trapné," říká Shepler.
Je zde také otázka, kteří kandidáti skutečně potřebují předložit video životopisy. Jeden průzkum z roku 2016 mezi 100 americkými zaměstnavateli naznačil, že pouze 3% společností dává přednost získání video životopisu před jinými formáty životopisů (pouze 2% v roce 2013). Odborníci však tvrdí, že existuje pravděpodobnost, že se počet mění, protože video-důvtipní generace Z se začínají ucházet o práci a povaha náboru je stále více digitální.
Pokud jsou tedy střih videa, kreativita, mluvení na veřejnosti nebo vysoká sebedůvěra důležitými aspekty nabízené role, video životopis by mohl být účinným způsobem, jak tyto dovednosti otestovat. Je však spravedlivé očekávat, že kandidáti na pracovní místa, která nevyžadují tyto dovednosti, budou vytvářet a hrát ve svých vlastních videích?
"Rozhodně ne," říká Tegze. Navíc se domnívá, že společnosti riskují, že ztratí dobré a kvalifikované kandidáty, pokud tak učiní. "Videa prostě neposkytují dostatek informací. [Společnosti, které je používají] se nesnaží pochopit pozadí lidí a jejich dovednosti a zkušenosti, jen získávají dojem na základě několika sekund videa. "
Chybný výběrový postup
I když jsou videa dlouhá jen několik sekund, mohou udělat okamžitý dojem – a mohou také vyvolat předsudky při najímání.
Mnoho společností používá systémy AI, které pomáhají snižovat subjektivitu v procesu screeningu. Tegze říká, že společnosti "používají nástroje k odstranění fotografií, jmen, dokonce i názvů univerzit, když náboráři a zdroje hledají kandidáty na LinkedIn a z jiných nástrojů pro získávání zdrojů".
Ale protože video životopisy nelze filtrovat stejným způsobem, kandidáti si mohou nechat otevřené lidštějšímu výběrovému procesu, který je potenciálně chybný. "Zvyšují šanci, že váš životopis vytvoří nějaký druh předpojatosti a budete diskriminováni na základě věku, rasy nebo etnického původu," říká Tegze.
Studie cirano ukázala, že zatímco používání video životopisů zvýšilo míru zpětného volání pro všechny kandidáty o 10 %, u vozíčkářů bylo stále méně pravděpodobné, že budou vyzváni k pohovoru, a potenciální zaměstnavatelé s větší pravděpodobností přestali sledovat jejich videa, když bylo zjištěno, že kandidát má zdravotní postižení; například když se objevil jejich invalidní vozík, a to i na pracovištích, kde byl zajištěn přístup. Výzkumníci dospěli k závěru, že "míra zpětného volání je nejvyšší, když žadatel používá video životopis bez odhalení zdravotního postižení".
Odmítnutí jako uchazeč o zaměstnání není nikdy příjemným zážitkem, ale odmítnutí v důsledku video životopisu může zanechat kandidáty s nepříjemnými otázkami. Byli diskriminováni? Byli odmítnuti na základě své osobnosti nebo vzhledu? Nebo za to, že nemají dovednosti v produkci videa, které nemusí být ani relevantní pro roli, o kterou se ucházeli? "Pokud se společnosti chystají požádat kandidáta, aby vytvořil video životopisy, pak bych opravdu chtěl, aby tento kandidát obdržel řádnou zpětnou vazbu a řádné uzavření," říká Collier.
Nový standard?
Navzdory problémům s vytvářením a odesíláním video životopisů Collier věří, že je v budoucnu uvidíme více využívat, a to z jednoho prostého důvodu: mnoho lidí neví, jak psát efektivní životopisy.
Tato obtíž ponechává otevřené okno pro video životopisy a další nástroje, které mohou zvýšit kandidatury, spíše než zcela nahradit písemné dokumenty. Ať už si inzeráty na práci žádají cokoli jiného, "náboráři budou stále chtít tento dokument," říká. Zeď souhlasí; zatímco video životopis může poskytnout cenný pohled na kandidáta, "rozhodně nejsou make-or-break".
Tegze také nevidí, že by video v dohledné době nahradilo svůj psaný protějšek, a to především proto, že mnoho společností silně investuje, aby odstranilo předpojatost ze svých náborových procesů. Rozhovor také považuje za klíčový. "Nábor se opravdu nezměnil po celá desetiletí. Používáme různé nástroje, které jsou o něco rychlejší, ale stále je to o lidské interakci, "říká.
Pro kandidáty, kteří se třesou při pomyšlení na to, že mluví na kameru, nebo se cítí v rozpacích z nedostatku dovedností pro editaci videa, to může být určitá útěcha. Místo toho, abyste strávili hodiny sestavováním dokonalého propagačního klipu, může být čas vrátit se k základům a čelit úkolu, který přináší své vlastní výzvy: psaní dokonalého životopisu.
Zdroj: bbc.com