V ateliéru u kouče, v místě společnosti klienta, formou skype, úvodní setkání a „ochutnávka“ zdarma, zkušenost doporučuje minimálně 6 sezení.
- individuální koučink (soukromá zakázka) i rodinné sezení
- pracovní koučink (zakázka v rámci firmy) i týmový koučink
Co je koučink
- Koučink je prokazatelně účinnou metodou, která je součástí vzdělávacích programů, rozvoje lidí a dosahování cílů (v nejvyspělejších západních zemích, zejména anglosaských již zcela standartní)
- Koučink je interdisciplinární obor, který vychází z různých odborných směrů. Dotýká se psychologie, manažerského řízení, má systémové zdroje. Je syntézou prvků tréninku, osobního rozvoje, komunikace, poznávání
- Koučink je partnerství kouče s klientem v myšlenkově inspirativním a kreativním procesu.
- Koučink představuje důvěryhodný vztah, který napomáhá klientovi podniknout konkrétní kroky za účelem dosažení jeho cíle, vize nebo přání.
- Koučink využívá procesu zkoumání a sebeobjevování k budování klientova uvědomění a přijetí zodpovědnosti, které dosahuje prostřednictvím větší struktury, podpory a aktivní změny.
- Proces koučinku pomáhá klientovi přesně definovat jeho cíle, ale také těchto cílů dosahovat rychleji a s větší efektivitou, než pokud by koučinku nevyužíval.
Co koučink není?
- Poradenství (dodané univerzální řešení)
- Mentorink (rady z vlastních zkušeností)
- Trénování (učení dovednosti)
- Terapie (psychologická podpora na cestě k vnitřní stabilitě) versus koučink (průvodcovství a podpora při hledání a objevování vlastní individuální cesty k řešení)
- Koučink je jednou z metod přístupu k podpoře lidí a dnešním aktuálním trendem vyspělých společností je jeho zařazení jako plnohodnotné složky podpory lidí.
Co je cílem koučinku
- Uvolnění potenciálu klienta odstraněním vnitřních bariér
- Prostřednictvím rozhovoru otevřít a ukázat klientovi realitu a pomoci mu správně ji vnímat
- Tím, že klient správně vnímá realitu a chápe ji v celé šíři, může ji ovlivňovat a kontrolovat a tím za ni převzít zodpovědnost
- Z možnosti volby a vlastních návrhů pro dosažení cílů vyplývá samostatnost klienta a tím zvýšení jeho vnitřní motivace a sebevědomí
- Trochu nadneseně bychom mohli říci, že kouč vede lidi a firmy k tomu, aby si splnili všechny své sny, využily maximálně svůj talent, uskutečnili své vize v celé jejich úplnosti nikoliv pouhý zlomek toho, co chtějí, o čem sní a co dovedou
- Cílem koučinku je usnadnit klientovi práci, pomoci mu s řešením složitých situací a podpořit jeho úspěch.
- Kouč pomáhá nastavit cíl, objevit skutečnou motivaci a stanovit efektivní cestu k dosažení cíle
Situace, kdy je koučink vhodný
Lidé se často mylně domnívají, že koučink je určen jen lidem v krizové situaci, slabším jedincům a podobně. Opak bývá pravdou, koučink dokáží maximálně využít lidé na vrcholu, kde se chtějí udržet, podávat ty nejlepší výkony a jít až na hranici svého potenciálu.
- Firemní prostředí
- Zlepšení výkonů
- Dosahování větší efektivity
- Manažerské kompetence (vedení týmů, rozhodování, nepopulární opatření, delegování, timemanagement)
- Loajalita zaměstnanců
- Týmová spolupráce
- Motivace (syndrom vyhoření, kreativita)
- Projektová činnost
Kouč je průvodcem, který pomáhá lidem najít ty nejlepší odpovědi, pravdy a řešení, a někdy i sílu dotáhnout zcela a do konce vysněné vize a projekty, či uvědomit si nové možnosti rozvoje.
- Životní koučink
- zaměření na osobní rozvoj a osobní cíle
- ujasnění své osobní vize, svých životní priority
- náhled na svůj život z odstupu a nalezení své jedinečné životní cesty ke spokojenosti
- zvládání pracovního stresu
- nalezení rovnováhy mezi osobním životem a prací
- plánování osobních projektů
Hlavní principy koučinku
- koučink probíhá v jednotlivých sezeních
- jedno sezení trvá přibližně 1 až 1,5hod
- klient se se svým koučem setkává většinou jednou za dva týdny, případně častěji dle konkrétní situace
- minimální délka spolupráce je z dlouhodobé zkušenosti doporučovaná alespoň šest sezení
Jak typická koučovací schůzka probíhá?
Kouč se vás bude ptát a především Vám bude pozorně naslouchat.
Na první schůzce se dozvíte, co přesně se bude dít, jak často se budete setkávat a po jak dlouhou dobu, jakou formou budete dostávat zpětnou vazbu
Koučovací sezení není nic nového pod sluncem. Jedním z prvních koučů byl filozof Sokrates. I on kladl svým studentům zvídavé otázky, které jim pomáhaly dobrat se pravdivého řešení nastíněných problémů. Koučovací metody využíval k vyučování žáků i pedagog Jan Amos Komenský v tzv. škole hrou
Jak to vlastně funguje?
- Koučování se obvykle odehrává jako dialog dvou lidí.
- Kouč klade klientovi otázky a provádí ho efektivním procesem koučovacího sezení.
- Koučovaný přichází s přáním dosáhnout určitého cíle, případně s určitou problematickou situací, kterou chce řešit.
- Klient může mít prostě jen nepříjemný pocit a nezná příčinu, může chtít nějakou změnu a nevědět jakou.
- Hledání skutečného cíle může být samotnou zakázkou pro koučinková sezení.
- Kouč pomáhá koučovanému vyjasnit si, co je skutečně jeho cílem
- Klient ve svých odpovědích na koučovi otázky zjišťuje, jaká je jeho současná situace a jaké jsou ty nejlepší cesty k přemostění propasti mezi vizí a realitou.
- Na konci každého sezení by měl být výsledkem akční plán a vysoká míra motivace plán uskutečnit.
Co při správném koučinku prožívá klient?
- Plně se soustředí sám na sebe a má dostatečný prostor dobře si formulovat odpovědi na otázky, které od kouče dostává.
- Cítí ze strany kouče maximální zájem, podporu, zvídavost a hlavně víru v klientovi schopnosti.
- Má pocit důležitosti a je v centru pozornosti. Vnímá koučovo plné naladění se na klienta.
- Cítí důvěru, pohodu, bezpečí a klid na přemýšlení.
- Prožívá a uvědomuje si zapojování své představivosti.
- Koučovi otázky klienta stimulují, podporují ho dívat se na věci z nových úhlů pohledu a maximálně zapojovat mozek.
- Plně se soustředí na sebe a na svůj vnitřní svět.
- Kouč je jeho bezpečný průvodce, který aniž by ho vyrušoval, pomáhá mu pojmenovávat a formulovat si své záležitosti a hledat mezi nimi nové souvislosti a vazby.
Kdo je kouč a jak poznáte toho svého?
- Kouč je osoba, která prošla koučovacím výcvikem, zná a používá všechna koučovací pravidla a koučinkové metody i postupy práce.
- Kouč se dokáže plně soustředit na svého klienta, umí mu naslouchat, v pravou chvíli klást otevřené otázky a podporovat klienta v přemýšlení.
- Kouč aktivně vytváří důvěrné prostředí a dbá na komfort klienta při práci.
- Dokáže řídit proces koučování a dbá na maximálně efektivní výstup sezení.
- Správný kouč na rozdíl od jiných profesí nedává rady ani instrukce. Respektuje, že univerzální řešení nemusí být pro Vás to ideální a provází Vás koučinkovým procesem tak, abyste si sami našli to pravé řešení Vaší individuální situaci na míru.
Co můžete očekávat od svého kouče?
- Bude Vás podporovat s důvěrou ve Vaše schopnosti
- Nebude hledat příčiny Vašich problémů v minulosti, ale bude směřovat k jejich řešení v budoucnosti
- Nenechá Vás jen tak teoretizovat, ale povede Vás k tvůrčí práci na sobě samém, k akčním krokům a ke skutečné změně či pokroku
- Bude respektovat Vámi zvolenou cestu k Vámi zvoleným cílům a partnersky Vás na ní provázet