Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Ne vždy jste to vy, kdo musí učinit první krok, aby získal dobré pracovní místo.

Zvláště u vyšších manažerských pozic a v případě zkušených specialistů se vám může přihodit, že vás se zajímavou nabídkou osloví headhunter. Jak se v takové situaci zachovat a vytěžit z ní co nejvíce?

 

Rozhodují zkušenosti

Headhunteři k vytipování nadějných lidí využívají především své osobní kontakty, referenční osoby, pracovní a oborové portály a v neposlední řadě také sociální sítě. Pro upoutání pozornosti „lovců hlav” jsou rozhodující především vaše dosažené zkušenosti a výsledky. Pokud je zatím nemáte, ani sebelépe vypracované CV či profil na sociálních sítích vám nepomohou.

Častá chyba: Neumět se prodat

Poměrně mnoho lidí ke své škodě neumí své výborné výsledky dobře prodat. „Při sestavování CV či profilu si dejte záležet na kvalitním popisu zastávaných pozic, uvedení rozsahu potřebných kompetencí, pravomocí a zodpovědnosti a připojte též příklady výjimečných úspěchů, pokud jste jich dosáhli,“ radí Dagmar Šimonová, manažerka péče o zaměstnance společnosti LMC, provozovatele portálu Jobs.cz.

Připojte referenční kontakty

Pomáhají také připojená doporučení, nebo uvedení referenčních kontaktů. Samostatnou kapitolou je vaše další vzdělávání, rozšiřování schopností a dovedností, které je též vhodné dobře zviditelnit. Stále se však snažte zachovat kompaktnost a přehlednost CV či profilu.

Soukromí držte pod pokličkou

Headhunteři pracují s osobními doporučeními a zpětnou vazbou z trhu, například od předchozích obchodních partnerů, nadřízených apod. Pokud stojíte o nalezení nové zajímavé práce, rozhoďte sítě mezi své předchozí kolegy a pracovní partnery. Pokud jde o informace uvedené na internetu, pozitivní dopad rozhodně bude mít vaše kvalitní profesní prezentace, odkazy na vaši práci a výsledky na internetu.

„Odradit naopak může až příliš otevřený náhled do vašeho soukromí, například prostřednictvím Facebooku. Zvláště pokud máte poněkud nevázaný osobní život. Dveře vám mohou přibouchnout také urážlivé příspěvky na Twitteru,“ dodává Šimonová.

Když vám nabízejí práci

Když vás osloví headhunter, ocitáte se v poněkud jiné situaci, než když na nějakou pozici aktivně reagujete sami. V případě setkání si nejprve vyslechněte, o jakou nabídku se jedná a proč si headhunter myslí, že právě vy byste mohli být tou nejlepší volbou.

Obvykle se jedná o určitou profesní výzvu a s tím související posun. Rozhodně se proto vyplatí věnovat se během rozhovoru především potřebným schopnostem, dovednostem a kompetencím, nastavení spolupráce na nové pozici, očekáváným výsledkům a také možným způsobům jejich dosažení. Tím ukážete skutečný zájem a ochotu přemýšlet o pracovní náplni.

Znejte svou cenu

Adekvátní odměna za práci je samozřejmě důležitá. Nedělá však dobrý dojem, pokud je tím jediným, co vás zajímá. Počkejte, až s tímto tématem headhunter vyrukuje sám. Pokud to neudělá, ke konci setkání připomeňte, že je důležité probrat i tuto oblast.

„Znejte svou cenu, zmapujte si mzdy na obdobných pozicích ve stejně velkých firmách a nebojte se bavit o adekvátní výši odměny ve chvíli, kdy je toto téma na místě,“ připomíná Dagmar Šimonová. Nejenom přehnané mzdové nároky vás mohou o zajímavou práci připravit. V některých firmách a případech k tomu stejně spolehlivě vede i podceňování se a příliš nízké požadavky.