Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Před 37 lety Steve Jobs řekl, že nejlepší manažeři nikdy nechtějí být manažery. Věda říká, že měl pravdu.

Podle spoluzakladatele společnosti Apple jsou nejlepšími vůdci skvělí individuální přispěvatelé, nikoli "profesionální manažeři".

 

Steve Jobs očividně nepostavil Apple sám; Když zemřel, měla společnost přibližně 40 000 zaměstnanců. Vzhledem k tomu, že Jobs údajně spolupracoval pouze s asi 100 zaměstnanci, Apple přirozeně zaměstnával stovky manažerů.

Zde je Jobs, v roce 1985, o raném procesu náboru a najímání manažerů:

Jednou jsem udělal stejnou chybu, když jsem potřeboval obsadit pozici vedoucího výroby.

Rozhodli nakonec dva kandidáti. Jeden z nich pracoval na katedře 15 let. Měl skvělé technické dovednosti. Vynikal ve školení nových zaměstnanců. Byl bystrý, energický a poutavý. Přesto skutečnost, že nikdy nezastával formální vedoucí roli, byla znepokojující. Druhý zastával řadu vedoucích pozic a nedávno vedl tým, který získal certifikaci ISO závodu.

Vydal jsem se tedy cestou "dobrý manažer může řídit kdekoliv" a povýšil "profesionálního manažera".

Ukázalo se, že jsem měl pravdu.

A špatně. Dobrý manažer může ve skutečnosti řídit kdekoliv a byl dobrý v řízení. Vynucoval pravidla. Zajistil, aby lidé dodržovali procesy. Prováděl hodnocení výkonnosti, vytvářel rozvojové plány, sledoval výsledky – rozhodně tuto roli plnil.

Ale neudělal svou práci.

V mém případě jsem nepotřeboval někoho, kdo by řídil to, co jsme už udělali. Potřeboval jsem někoho, kdo je frustrovaný naší současnou úrovní produktivity. Někdo podrážděný naší současnou úrovní kvality. Někdo byl naštvaný skutečností, že jen velmi málo zaměstnanců v dílnách bylo povýšeno na vyšší pozice.

Potřeboval jsem někoho, kdo by chtěl být manažerem, protože to byl jediný způsob, jak zajistit, aby posádka dosáhla toho, čeho byla schopna. Nepotřeboval jsem vedoucího výroby. Potřeboval jsem někoho, kdo by chtěl dostat produkt ze dveří efektivněji a efektivněji a kdo měl technické dovednosti, aby se to stalo.

A co se týče vůdčích schopností? Ty, které by se mohl naučit. (Velcí vůdci se většinou rodí, ne rodí.)

Navíc by jeho zaměstnanci pravděpodobně přehlédli jeho nedostatek profesionálních manažerských dovedností. Studie z roku 2015 publikovaná v časopise Industrial and Labor Relations Review zjistila, že mít šéfa, který vyniká "schopností dokončit práci", má zdaleka největší pozitivní vliv na spokojenost zaměstnanců s prací.

 

Tady je opět Jobs:

Víte, kdo jsou nejlepší manažeři? Jsou to skvělí jednotliví přispěvatelé, kteří nikdy, nikdy nechtějí být manažerem, ale rozhodnou se, že chtějí být manažerem, protože nikdo jiný nebude schopen dělat tak dobrou práci jako oni.

V mém případě jsem nepotřeboval někoho, kdo by řídil to, co jsme už udělali. Potřeboval jsem někoho, kdo je frustrovaný naší současnou úrovní produktivity. Někdo podrážděný naší současnou úrovní kvality. Někdo byl naštvaný skutečností, že jen velmi málo zaměstnanců v dílnách bylo povýšeno na vyšší pozice.

Potřeboval jsem někoho, kdo by chtěl být manažerem, protože to byl jediný způsob, jak zajistit, aby posádka dosáhla toho, čeho byla schopna. Nepotřeboval jsem vedoucího výroby. Potřeboval jsem někoho, kdo by chtěl dostat produkt ze dveří efektivněji a efektivněji a kdo měl technické dovednosti, aby se to stalo.

A co se týče vůdčích schopností? Ty, které by se mohl naučit. (Velcí vůdci se většinou rodí, ne rodí.)

Navíc by jeho zaměstnanci pravděpodobně přehlédli jeho nedostatek profesionálních manažerských dovedností. Studie z roku 2015 publikovaná v časopise Industrial and Labor Relations Review zjistila, že mít šéfa, který vyniká "schopností dokončit práci", má zdaleka největší pozitivní vliv na spokojenost zaměstnanců s prací.

Jak píší vědci: "Pokud by váš šéf mohl dělat vaši práci, je pravděpodobnější, že budete v práci šťastní."

 

Až příště uděláte rozhodnutí o povýšení, ujistěte se, že vezmete v úvahu skvělého individuálního přispěvatele, který možná nechce být manažerem, ale zoufale chce dělat věci.

Protože úspěch vždy závisí na tom, čeho vaše podnikání dosáhne.

Ne to, co zvládá.

 

Zdroj: www.inc.com