Tipy, jak v jednotlivých případech postupovat
Z hlediska práva existuje hned několik forem, jak k rozloučení se zaměstnancem může dojít, a každá má svá specifika.
Všichni zaměstnanci i HR začátečníci by měli vědět, že ukončit pracovní poměr může zaměstnanec i zaměstnavatel. Podle typu ukončení pracovního poměru se ale bude lišit postup, který obě strany ze zákona musí dodržet. Nejběžnější formy ukončení jsou následující:
- zrušení pracovního poměru ve zkušební době,
- dohoda o rozvázání pracovního poměru,
- výpověď z pracovního poměru.
Ve výsledku až tak nezáleží na tom, kdo a z jakého důvodu pracovní poměr ukončil. Rozloučení by mělo proběhnout především lidsky. Samozřejmostí by měla být i upřímnost, slušnost, respekt a ze strany HR především kvalitní offboarding s výstupním pohovorem.
Výstupní pohovor – vždy, když někdo tým opouští
Výstupní pohovor sice není populární, ale měla by na něj přijít řada vždy při ukončení pracovního poměru. Pomůže firmě získat hodnotnou zpětnou vazbu a zaměstnanci dává možnost odejít v klidu a bez negativních emocí. Navíc tak máte ideální příležitost, kdy můžete člověku jménem zaměstnavatele poděkovat za odvedenou práci.
Ve chvíli, kdy naplánujete výstupní pohovor, doporučujeme zaměstnanci poslat i výstupní dotazník. Celá schůzka pohovoru pak bude mít díky otázkám z dotazníku jasnou strukturu. K odpovědím zaměstnance se takhle navíc můžete kdykoliv vrátit.
1. Zrušení pracovního poměru ve zkušební době
– co byste měli vědět
• Ve zkušební době může zaměstnanec, ale i zaměstnavatel zrušit pracovní poměr bez udání důvodu nebo z jakéhokoli důvodu.
• Zaměstnavatel nemůže pracovní poměr zrušit v době prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti.
• Zaměstnanec se může rozhodnout pracovní poměr ukončit, i když byl nebo zůstává na neschopence.
• Ve zkušební době pracovní poměr skončí automaticky dnem, kdy je dokument o zrušení doručený či předaný zaměstnanci.
• Stejné pravidlo platí i ze strany zaměstnance – pracovní poměr ve zkušební době skončí v den doručení nebo předání zrušení zaměstnavateli.
• Při zrušení pracovního poměru ve zkušební době není potřeba dodržet žádnou výpovědní dobu.
- PRAKTICKÉ RADY:
- Vzhledem k absenci výpovědní doby ve zkušební době buďte připravení, že se zaměstnancem musíte dořešit všechno v den, kdy bylo zrušení předáno.
- Převezměte od něj všechny firemní předměty a dokumenty. Například klíče, přístupovou kartu a další vybavení. Spojit se s ním později nemusí být snadné a může vám to zkomplikovat práci.
- Dle psychického rozpoložení zaměstnance zvažte, zda uskutečnit výstupní pohovor. Někdy mohou být emoce rozbouřené a pohovor by vše jen zhoršil. Možnost popovídat si nebo vše
- probrat byste ale měli člověku nabídnout, byť u vás byl jen krátce.
- Nezapomeňte dořešit i technické zabezpečení a člověku po odchodu odeberte přístupy do firemních systémů, zrušte e-mailový účet apod.
- S člověkem se slušně rozlučte, a to i v případě, že jeho odchod ve firmě vyvolal negativní emoce. Vždy se snažte dodržet pravidla slušného chování.
2. Dohoda o rozvázání pracovního poměru
– na co nesmíte zapomenout
• O dohodě je řeč jen tehdy, když s ukončením pracovního poměru a s jeho podmínkami souhlasí obě zúčastněné strany.
• Dohoda musí být písemná, s podpisem obou stran.
• Uvedení důvodu ukončení v dohodě může být považováno za vstřícný krok zejména pro zaměstnance. Když odchází například z organizačních důvodů, bude mít nárok na odstupné.
A pokud se bude hlásit na úřad práce, bude mít nárok i na vyšší podporu v nezaměstnanosti. Proto mohou zaměstnanci někdy uvedení důvodu v dohodě požadovat.
• „Výpovědní doba“ může, ale nemusí být součástí dohody o ukončení pracovního poměru. Zaměstnanec tak může odejít klidně v den podpisu dohody nebo se můžete domluvit na skončení až třeba za dva měsíce. Záleží na vzájemné dohodě obou stran.
• Dohodu je tedy potřeba důkladně přečíst a všechny uvedené podmínky pečlivě zvážit. Když už je dohoda podepsaná, nabývá platnosti a zpětně se s podmínkami nic moc nenadělá.
- PRAKTICKÉ RADY:
- Převezměte včas všechny firemní předměty, zejména klíče, přístupovou kartu, počítač, telefon, případně nějaké nářadí, někdy třeba i auto, dokumenty apod.
- S nadřízeným zaměstnance vyřešte, kdo po odcházejícím člověku převezme jeho úkoly a agendu.
- Výstupní pohovor by měl standardně proběhnout. Pokud zaměstnanec odchází ještě ten den, měli byste mu tuto možnost alespoň nabídnout.
- Zařiďte odstupné, pokud se zaměstnance týká.
- Postarejte se o zrušení přístupu k firemním účtům, e-mailu apod.
- V klidu a slušně se rozlučte.
- Změnu v rozložení týmu komunikujte také směrem ke stávajícím zaměstnancům
3. Výpověď z pracovního poměru
– na co je dobré se zaměřit
• Výpověď ze strany zaměstnance musí být v písemné formě a zaměstnanec ji musí podepsat. Zaměstnavatel ji podepisovat nemusí, stačí, když ji převezme.
• Výpověď začíná platit dnem doručení a od prvního dne nového měsíce automaticky začne běžet výpovědní doba 2 měsíce.
• Zaměstnanec ve výpovědi nemusí udat důvod, proč výpověď podává.
• Výpověď ze strany zaměstnavatele také musí být v písemné formě, podepsaná a druhá strana ji podepisovat nemusí.
• Zaměstnavatel ale může výpověď podat pouze z důvodů, které jsou uvedené v zákoníku práce.
• Důvody pro výpověď ze strany zaměstnavatele jsou zejména: organizační změny, zdravotní důvody, nesplňování předpokladů a požadavků, porušování povinností zaměstnance.
• Když propouštíte z důvodu organizačních změn nebo nemoci z povolání či pracovního úrazu, zaměstnanci náleží odstupné.
• Výpověď je platná ode dne doručení zaměstnanci a od začátku nového měsíce po doručení automaticky začíná běžet dvouměsíční výpovědní lhůta.
• Pozor, zaměstnavatel ale nesmí dát výpověď v ochranné době. To je například: pracovní neschopnost, těhotenství, dále doba, kdy žena čerpá mateřskou dovolenou, nebo doba, po kterou zaměstnankyně či zaměstnanec čerpají rodičovskou dovolenou.
- PRAKTICKÉ RADY:
- Platí body, které jsou zmíněné v předchozích případech ukončení pracovního poměru.
- Zaměstnanci před odchodem připomeňte NDA, dohodu o mlčenlivosti, pokud byla sjednaná. Můžete tak předejít nepříjemnostem.
- Dořešte dovolenou – zaměstnanec si ji může vyčerpat nebo ji dostat proplacenou.
- V den skončení pracovního poměru dejte zaměstnanci zápočtový list.
- Po skončení pracovního poměru připravte také potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a z funkčních požitků, sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění.
- Pro vlastní potřeby zpracujte výstupní list. Pokud zaměstnanec bude chtít, může si nechat kopii.
- Když zaměstnanec zažádá, připravte mu do 15 dnů od skončení zaměstnání pracovní posudek.
- Po nástupu na úřad práce také zaměstnanec může žádat o potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti
Zdroj: magazin.almacareer