Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Tipy, jak v jednotlivých případech postupovat

 

Z hlediska práva existuje hned několik forem, jak k rozloučení se zaměstnancem může dojít, a každá má svá specifika. 

 

Všichni zaměstnanci i HR začátečníci by měli vědět, že ukončit pracovní poměr může zaměstnanec i zaměstnavatel. Podle typu ukončení pracovního poměru se ale bude lišit postup, který obě strany ze zákona musí dodržet. Nejběžnější formy ukončení jsou následující:

  • zrušení pracovního poměru ve zkušební době,
  • dohoda o rozvázání pracovního poměru,
  • výpověď z pracovního poměru.

Ve výsledku až tak nezáleží na tom, kdo a z jakého důvodu pracovní poměr ukončil. Rozloučení by mělo proběhnout především lidsky. Samozřejmostí by měla být i upřímnost, slušnost, respekt a ze strany HR především kvalitní offboarding s výstupním pohovorem.

 

Výstupní pohovor – vždy, když někdo tým opouští

Výstupní pohovor sice není populární, ale měla by na něj přijít řada vždy při ukončení pracovního poměru. Pomůže firmě získat hodnotnou zpětnou vazbu a zaměstnanci dává možnost odejít v klidu a bez negativních emocí. Navíc tak máte ideální příležitost, kdy můžete člověku jménem zaměstnavatele poděkovat za odvedenou práci.

Ve chvíli, kdy naplánujete výstupní pohovor, doporučujeme zaměstnanci poslat i výstupní dotazník. Celá schůzka pohovoru pak bude mít díky otázkám z dotazníku jasnou strukturu. K odpovědím zaměstnance se takhle navíc můžete kdykoliv vrátit.

 

1. Zrušení pracovního poměru ve zkušební době


co byste měli vědět


• Ve zkušební době může zaměstnanec, ale i zaměstnavatel zrušit pracovní poměr bez udání důvodu nebo z jakéhokoli důvodu.
• Zaměstnavatel nemůže pracovní poměr zrušit v době prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti.
• Zaměstnanec se může rozhodnout pracovní poměr ukončit, i když byl nebo zůstává na neschopence.
• Ve zkušební době pracovní poměr skončí automaticky dnem, kdy je dokument o zrušení doručený či předaný zaměstnanci.
• Stejné pravidlo platí i ze strany zaměstnance – pracovní poměr ve zkušební době skončí v den doručení nebo předání zrušení zaměstnavateli.
• Při zrušení pracovního poměru ve zkušební době není potřeba dodržet žádnou výpovědní dobu.

  • PRAKTICKÉ RADY:
    - Vzhledem k absenci výpovědní doby ve zkušební době buďte připravení, že se zaměstnancem musíte dořešit všechno v den, kdy bylo zrušení předáno.
    - Převezměte od něj všechny firemní předměty a dokumenty. Například klíče, přístupovou kartu a další vybavení. Spojit se s ním později nemusí být snadné a může vám to       zkomplikovat práci.
    - Dle psychického rozpoložení zaměstnance zvažte, zda uskutečnit výstupní pohovor. Někdy mohou být emoce rozbouřené a pohovor by vše jen zhoršil. Možnost popovídat si  nebo vše
    - probrat byste ale měli člověku nabídnout, byť u vás byl jen krátce.
    - Nezapomeňte dořešit i technické zabezpečení a člověku po odchodu odeberte přístupy do firemních systémů, zrušte e-mailový účet apod.
    - S člověkem se slušně rozlučte, a to i v případě, že jeho odchod ve firmě vyvolal negativní emoce. Vždy se snažte dodržet pravidla slušného chování.

 

2. Dohoda o rozvázání pracovního poměru


na co nesmíte zapomenout


• O dohodě je řeč jen tehdy, když s ukončením pracovního poměru a s jeho podmínkami souhlasí obě zúčastněné strany.
• Dohoda musí být písemná, s podpisem obou stran.
• Uvedení důvodu ukončení v dohodě může být považováno za vstřícný krok zejména pro zaměstnance. Když odchází například z organizačních důvodů, bude mít nárok na odstupné.
A pokud se bude hlásit na úřad práce, bude mít nárok i na vyšší podporu v nezaměstnanosti. Proto mohou zaměstnanci někdy uvedení důvodu v dohodě požadovat.
• „Výpovědní doba“ může, ale nemusí být součástí dohody o ukončení pracovního poměru. Zaměstnanec tak může odejít klidně v den podpisu dohody nebo se můžete domluvit na skončení až třeba za dva měsíce. Záleží na vzájemné dohodě obou stran.
• Dohodu je tedy potřeba důkladně přečíst a všechny uvedené podmínky pečlivě zvážit. Když už je dohoda podepsaná, nabývá platnosti a zpětně se s podmínkami nic moc nenadělá.

  • PRAKTICKÉ RADY:
    - Převezměte včas všechny firemní předměty, zejména klíče, přístupovou kartu, počítač, telefon, případně nějaké nářadí, někdy třeba i auto, dokumenty apod.
    - S nadřízeným zaměstnance vyřešte, kdo po odcházejícím člověku převezme jeho úkoly a agendu.
    - Výstupní pohovor by měl standardně proběhnout. Pokud zaměstnanec odchází ještě ten den, měli byste mu tuto možnost alespoň nabídnout.
    - Zařiďte odstupné, pokud se zaměstnance týká.
    - Postarejte se o zrušení přístupu k firemním účtům, e-mailu apod.
    - V klidu a slušně se rozlučte.
    - Změnu v rozložení týmu komunikujte také směrem ke stávajícím zaměstnancům

 

3. Výpověď z pracovního poměru

 

na co je dobré se zaměřit


• Výpověď ze strany zaměstnance musí být v písemné formě a zaměstnanec ji musí podepsat. Zaměstnavatel ji podepisovat nemusí, stačí, když ji převezme.
• Výpověď začíná platit dnem doručení a od prvního dne nového měsíce automaticky začne běžet výpovědní doba 2 měsíce.
• Zaměstnanec ve výpovědi nemusí udat důvod, proč výpověď podává.
• Výpověď ze strany zaměstnavatele také musí být v písemné formě, podepsaná a druhá strana ji podepisovat nemusí.
• Zaměstnavatel ale může výpověď podat pouze z důvodů, které jsou uvedené v zákoníku práce.
• Důvody pro výpověď ze strany zaměstnavatele jsou zejména: organizační změny, zdravotní důvody, nesplňování předpokladů a požadavků, porušování povinností zaměstnance.
• Když propouštíte z důvodu organizačních změn nebo nemoci z povolání či pracovního úrazu, zaměstnanci náleží odstupné.
• Výpověď je platná ode dne doručení zaměstnanci a od začátku nového měsíce po doručení automaticky začíná běžet dvouměsíční výpovědní lhůta.
• Pozor, zaměstnavatel ale nesmí dát výpověď v ochranné době. To je například: pracovní neschopnost, těhotenství, dále doba, kdy žena čerpá mateřskou dovolenou, nebo doba, po kterou zaměstnankyně či zaměstnanec čerpají rodičovskou dovolenou.

  • PRAKTICKÉ RADY:
    - Platí body, které jsou zmíněné v předchozích případech ukončení pracovního poměru.
    - Zaměstnanci před odchodem připomeňte NDA, dohodu o mlčenlivosti, pokud byla sjednaná. Můžete tak předejít nepříjemnostem.
    - Dořešte dovolenou – zaměstnanec si ji může vyčerpat nebo ji dostat proplacenou.
    - V den skončení pracovního poměru dejte zaměstnanci zápočtový list.
    - Po skončení pracovního poměru připravte také potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a z funkčních požitků, sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění.
    - Pro vlastní potřeby zpracujte výstupní list. Pokud zaměstnanec bude chtít, může si nechat kopii.
    - Když zaměstnanec zažádá, připravte mu do 15 dnů od skončení zaměstnání pracovní posudek.
    - Po nástupu na úřad práce také zaměstnanec může žádat o potvrzení zaměstnavatele pro účely posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti

 

Zdroj: magazin.almacareer