Proč je někdy složité stanovovat cíle? Na stanovování cílů existuje spousta „metodik“. Můžete si například dočíst, že cíle mají být:
- SMART – Specific, Measurable, Attainable Relevant, Time-bound
- SMARTER – k předchozí definici přibude ještě Evaluate a Reevaluate
- DUMB – Doable, Understanable, Manageable, Beneficial
- KARAT – konkrétní, ambiciózní, reálný, akceptovatelný a termínovaný…což je vlastně česká alternativa SMART
Popř. klidně můžete použít i moje oblíbené:
- KISS – Keep it simple and stupid ?
jen to s tou jednoduchostí nepřežeňte ?
Vlastně je celkem jedno, jakou z metodik použijete, jsou si do jisté míry všechny podobné. Ta hlavní zpráva je, že nestačí říct jen co a kdy, ale že stanovování cílů je mnohem složitější disciplína. Musíte nějak myslet na to, zda je cíl měřitelný, ale např. zda je i dosažitelný, popř. pro pracovníka motivující.
Protože asi nejznámější metodikou je ta první uvedená, tedy SMART, podíváme se podrobně právě na ní. Dnes rozebereme první písmeno, tedy S. Znamená Specific – konkrétní. Jak vypadá takový konkrétní cíl? No když to vezmeme z druhého konce, pak typické nekonkrétní cíle jsou:
- Zlepšete prodeje
- Zvyšte produktivitu
- Zvedněte návštěvnost našich webových stránek
- Udělejte něco, abychom víc vydělávali…no nekoukejte, HNED ?
- …
Říká se, že každý správný cíl by měl mít minimálně 3 složky:
- množství, jakost a čas
Když se budete držet tohoto jednoduchého pravidla, budou vaše cíle vždy konkrétní. Tak to zkusíme třeba na tom prvním uvedeném – prodejích:
- Potřebujeme prodat 2500 ks výrobku xy do 31.12.2019. A to tak, aby neklesly prodeje výrobků yz.
V první větě je množství a čas, druhá pak popisuje jakost.
V různých zdrojích však můžete narazit ještě na další významy písmene S ve zkratce SMART, např.:
- Simple – jednoduchý, ale ne ve smyslu lehce dosažitelný, spíš pro všechny zúčastněné srozumitelný
- Stretching – posouvající vás, umožňující dosáhnout něčeho nového
To je pro dnešek vše a další písmenka rozebereme někdy příště.
Michal Henych
Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků. Zkušenosti čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.
Zdroj: www.management.cz