Šárka Pelikánová, majitelka účetní společnosti Connect Economic Group (CEG), má za sebou rušné období.
Během uplynulých několika měsíců ovlivněných vládními opatřeními souvisejícími s bojem proti pandemii COVID-19 radila podnikatelům, jak se s touto situací vypořádat či jak a jestli si zažádat o podporu.
Šárko, Vaše firma působí v oblasti daňového a účetního poradenství. Máte tedy za sebou jistě hektické období, během kterého jste podporovala řadu podnikatelů – vysvětlovala jste jim, co se vlastně děje, jak uplatnit žádosti o podporu apod. Jak náročné to bylo?
Upřímně to bylo velmi náročné. V prvních dnech vznikla neskutečná panika. Je potřeba si uvědomit, že to celé přišlo v období, kdy se připravovaly účetní závěrky a daňová přiznání. A najednou všichni museli řešit naprosto jiné problémy. A zároveň měli strach, aby něco neopominuli a neřešili tak případné postihy z řad finanční správy. V médiích kolovala spousta nepodložených informací, zástupci vlády a jiných důležitých institucí místo schválených opatření komentovali veškeré své názory a plány, které se ale nakonec kolikrát nepřijali. Lidé byli zmateni, nevěděli, co je pravda a co ne.
Denně jsme s mým týmem dostávali na stovky dotazů z řad klientů i široké veřejnosti a bylo nemožné všem odpovědět včas. Proto jsem se ihned 2 dny po začátku tohoto chaosu rozhodla pořádat pravidelně 2x týdně webináře zdarma, které vysvětlovaly aktuální přijatá opatření a jejich dopady na podnikatele. Sepsali jsme na 30 srozumitelných článků, mnohé z nich i v angličtině (protože jsme zjistili, že anglicky mluvící podnikatelé neměli potřebné informace). A upřímně, jsem ráda, že to je částečně za námi.
Denně jsem tehdy spala 4 až 5 hodin, abych mohla poté celý den odpovídat na dotazy, pořádat webináře, psát články, sbírat a analyzovat aktuální informace a do toho ještě zvládala vlastní práci a zpracovávání daňových přiznání. Každopádně si nechci stěžovat, obdivuji lidi, kteří dokázali ustát například úplné uzavření svých provozoven. Tohle jsou pro mě ti praví hrdinové. Já jen v danou chvíli pomohla tím, co s týmem umíme nejlépe. A to je přehled v daňovém právu, jeho praktická aplikace a srozumitelné vysvětlení.
Velkým tématem, zejména u OSVČ, byla „Pětadvacítka“. Na otázky týkající se jí jste jistě odpovídala mnohokrát. Na co se podnikatelé z této skupiny nejčastěji ptali? Bylo tou hlavní otázkou ono skoro hamletovské „Žádat či nežádat“?
Přesně tak, žádat či nežádat, to bylo to oč tu běželo. A přitom jsem většinou po získání dalších potřebných informací podnikatelům odpovídala, že rozhodně žádat mají. Je mi líto, kolik slušných živnostníků a majitelů firem se nechalo zbytečně zastrašit. Bohužel musím říci, že jim vlastně rozumím. Mnoho lidí v Česku má strach z finančního úřadu a případných problémů s ním vzhledem k některým praktikám, které se v posledních letech začaly používat. Proto vždy doporučuji spolupracovat v daních a účetnictví s opravdovými odborníky a nejen lidmi, kteří to mají jako „koníček po večerech“.
Jste majitelkou rodinné firmy. Kdo všechno z rodiny je v ní zapojen a jak funguje spolupráce v rámci rodiny?
CEG jsem zakládala pro podporu své mámy, která je jednou z předních odbornic v České republice na vybraná témata účetnictví a daní. V předchozích zaměstnáních neměla možnost naplno využít jak svých znalostí, tak ale také schopnosti skvěle vést a rozvíjet tým. A tak jsem zase využila já své přirozené talenty a CEG rozjela. Dodnes spolu s mámou spolupracujeme a jsem ráda, že každá z nás našla ve firmě příležitost, jak naplňovat svůj potenciál – máma jako vynikající hlavní účetní a já jako jednatelka CEG, která má na starosti primárně rozvoj.
Co vidíte jako hlavní výhody a na druhé straně i nevýhody rodinných firem?
Zrovna nedávno, během korony, jsme si s mámou prošly obdobím, kdy se rozhodovalo, zda spolu budeme pokračovat či ne. A nakonec jsme si uvědomily, že do chodu firmy zbytečně zatahujeme veškeré ty emoce a historky, které se staly v uplynulých 30 letech našeho společného fungování. To je právě ta nevýhoda rodinných firem – občas je opravdu těžké se od toho oprostit a najít hranici, kde končí role matky a dcery a začíná role obchodních partnerů.
Jsem na nás nesmírně pyšná, že jsme to ustály, a uvědomily si, že není na světě nikdo jiný, komu bychom věřily tak moc a zároveň se na něj mohly maximálně spolehnout. A to je právě ona výhoda. Když si ji jste schopni uvědomit, získáváte tu nejsilnější zbraň ve společném fungování. Stejně jako jsem nenechala mámu „trpět“ v předešlých zaměstnáních, tak ona by mě nepodrazila v rámci naší firmy. Prostě děláme vše proto, abychom byly šťastné my, náš úžasný tým a skvělí klienti. A to na základě té nejčistší lásky. I když se někdy samozřejmě pohádáme.
Vaše společnost mimo jiné přináší pracovní příležitosti matkám na mateřské, studentům bez praxe i ženám 60+. Proč je z Vašeho pohledu potřeba tvořit právě pro tyto skupiny pracovní místa. Vyplatí se to firmám?
Vždy říkám, že diverzita na pracovišti je velmi důležitá a obohacující. Sama si pamatuji na to, když jsem pracovala a studovala v Japonsku a v našem týmu pracovalo 5 lidí, a každý z nás byl z jiného státu. Ano přiznávám, někdy to bylo náročné se naladit na stejnou notu, ale výsledek stál za to. Byli jsme schopni společně přicházet s řešeními, které by nás samotné nenapadli. Každý přinášel originální vhled do dané problematiky. A tak stejně to je, když spojíte lidi, kteří se nacházejí v jiné fázi svého rozvoje nebo života.
Maminky na mateřské mají například neskutečný dar time-managementu, který dokážou předat našim mladším kolegům. Starší kolegové zase přinášejí do spolupráce trochu toho životního nadhledu a mají možnost sdílet s ostatními své zkušenosti. A studenti přinášejí elán a spoustu nápadů. Proto stojím o to, aby v našem týmu byli zastoupeni zástupci všech věkových skupin, obou pohlaví a třeba i jiné sexuální orientace. Všichni se máme od sebe co učit, nejen na té odborné úrovni.
Odhalila Vám situace kolem koronaviru nějaké nové příležitosti, nebo ji vnímáte jako opravdovou krizi?
Jedná se o krizi, ale tu ekonomickou. Co se týče dalších oblastí, musím za CEG říci, že nám to pomohlo. Ačkoliv to nebylo jednoduché a přišli jsme o určitou část příjmů. Někteří klienti to tzv. „nepřežili“ a museli ukončit svoje aktivity, někteří zahraniční klienti řeší své problémy v domovinách a české pobočky prozatím uzavřeli, či řada klientů přináší méně dat ke zpracování, což znamená méně práce pro nás. Ale jak jsem již řekla, nechci si vůbec stěžovat. Celá tato situace nám otevřela oči, co se týče rozvoje našich vzdělávacích aktivit.
Do té doby, než přišel COVID jsme pořádali naše kurzy převážně pro zkušené účetní a daňové poradce, případně můj oblíbený kurz „Základy účetnictví a daní pro podnikatele“. Nyní vidíme, kolik je zájemců, kteří by se chtěli účetnictví naučit od začátku, aby mohli změnit zaměření své kariéry. Proto na podzim spustíme rekvalifikační kurzy Účetní a Mzdová účetní. Využijeme naše know-how a zároveň pomůžeme lidem, kteří budou mít problém najít práci v oborech, které již nebudou moci přijímat nové zaměstnance.
Nelze si nevšimnout, že jste velmi aktivní na sociálních sítí? V čem vidíte jejich hlavní potenciál pro Váš byznys?
Myslíte? :-) My to děláme tak nějak přirozeně, nenajímáme si žádné externí specialisty, prostě na sociální sítě dáváme to, co lidi zajímá. Tedy například změny zákonů, články, ve kterých srozumitelně vysvětlujeme aktuální novinky v účetnictví a daních, nové termíny našich kurzů, něco ze života CEG….
Pro mě jsou sociální sítě již přirozenou součástí života. Ačkoliv od korony si od nich upřímně dávám docela pauzu. Nyní se již většinou na sítě dostanu jen jednou denně, a to večer po práci, kdy odpovím na všechny dotazy a pak se již věnuji mému psovi nebo příteli. Sociální sítě přináší CEG rozhodně důvěryhodnost – lidé vidí, že opravdu děláme to, co říkáme. A že jim tím pomáháme.
Jste firemní členkou Business & Professional Women CR. Co Vám členství v této organizaci přináší?
Organizace mi přináší nesmírnou dávku inspirace a zároveň informací, co se děje na „ženském“ trhu. Třeba i díky akci Equal Pay Day jsem si uvědomila, že ženy mají na trhu práce řadu nevýhod. I proto jsme s kolegyní daly hlavy dohromady, jak bychom mohly pomoci a sestavily jsme pracovní programy pro maminky na mateřské a účetní 50+. Chceme se aktivně podílet na řešení současných problémů. Stejně jako to skvěle dělá BPWCR.