Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Hodně lidí by chtělo přidat, ale málokomu je příjemné vyjednávat o zvýšení mzdy.

Z hlediska umění komunikace je to opravdu „vyšší dívčí“. Člověk nesmí působit jako prosebník, ale ani jako arogantní vyděrač. Jak zaujmout středovou pozici a co při vyjednávání o výši odměny nepodcenit?

 

Nepodceňte načasování

Chcete-li jednat o tak zásadní věci, jako jsou peníze, nechytejte šéfa v den, kdy toho má nejvíc. Zkuste vybrat čas, kdy nemá tolik meetingů a hlavně, kdy nejde se schůzky s někým, s kým se obyčejně nepohodne, takže pak bývá ve špatné náladě. Schůzku si každopádně domluvte předem a stanovte pro ni dost času, alespoň 30 minut.

 

Nepodceňte argumenty

Chcete-li při vyjednávání uspět, musíte mít něco pádného v rukávu. Ne, nebude to vlekoucí se inflace. Většina firem se jí snaží řešit alespoň navyšováním benefitů, když už ne plošným navyšováním mezd, na což můžete být odkázáni. Jako argument neposlouží ani rodinné záležitosti typu potřetí se žením nebo koupil/a jsem statek za Prahou a potřebuji finance na přestavbu.

Tím hlavním, co nadřízeného/nou přesvědčí, jsou vaše dosavadní výsledky a vize do budoucna, jak je budete zlepšovat a rozvíjet. Proto je potřeba sesumírovat si všechny vaše dosavadní záslužné „činy“, které si můžete za poslední dobu připsat. Ideální je, pokud je můžete doložit čísly. Jsou to věci jako:

  • větší objem práce,
  • větší zodpovědnost,
  • přispění ke zvýšení produktivity či efektivity práce,
  • zvýšení vlastní kvalifikace,
  • podíl na zaškolování spolupracovníků.

 

Nepodceňte budoucnost

Čím konkrétnější u jednotlivých položek budete, tím lépe. K důvodům z minulosti zkuste připojit i určité přísliby do budoucnosti. Dejte najevo, že jste připraveni alespoň některé ze zmíněných oblastí dále rozvíjet. Například zlepšíte organizaci zaškolování nováčků nebo se pokusíte zefektivnit některou složku vaší práce, v níž vidíte rezervy.

 

Nepodceňte požadovanou částku

Obecně se doporučuje požádat o nárůst mzdy o 5 až 10 %. K většímu navýšení je taktické sáhnout zejména tehdy, když povyšujete nebo dostanete výrazně více zodpovědnosti. Silnější vyjednávací pozici mají lidé s vysoce žádanou a nedostatkovou odborností. Mohou to být specializovaní technici nebo IT odborníci, ale i šikovný obchodník nebo zkušený pruduktový manažer si mohou stát velmi dobře.

 

Nepřeceňte taktiku tlačení ke zdi

V současnosti převyšuje poptávka po zaměstnancích nabídku. Firmy nemají kandidátů na rozdávání, což může svádět stávající zaměstnance k výhružkám odchodem, pokud jim nebude vyhověno. K tomu se ale neuchylujte, leda že máte kam jít a váš současný plat je opravdu hodně pod vašimi představami, takže případný odchod je stejně dřív nebo později nevyhnutelný. Jinak je vydírání odchodem dost riskantní krok. Hrozí, že nejenže nedostanete přidáno, ale ještě si proti sobě šéfa poštvete.

 

Nepodceňte další kroky

Zkusili jste si požádat o zvýšení, ale nevyšlo to? I to se může stát. V tom případě chtějte vědět, co byste měli pro zvýšení platu udělat – něco nového se naučit, zapojit se do určitého projektu? Jestli dostanete na tuto otázku odpověď, stanovte si s nadřízeným časový plán, po jehož uplynutí se k otázce zvýšení vaší mzdy vrátíte. Ohlídejte si však, aby její navýšení nebylo podmíněno velkým nárůstem práce k vaší stávající.

A jestliže vyjednávání nikam nepovede a vyústí v závěr, že zůstanete na svém bez reálné vyhlídky na změnu k lepšímu, přehodnoťte, jestli u současného zaměstnavatele zůstat.